Tην έντονη δυσφορία της Μόσχας έχει προκαλέσει η πρόθεση της Αγκυρας και συγκεκριμένα του Τούρκου πρωθυπουργού να προχωρήσει στην κατασκευή διώρυγας που θα ενώσει τη Μαύρη Θάλασσα με τη Θάλασσα του Μαρμαρά. Προπομπός της ρωσικής ανησυχίας υπήρξε ο πρεσβευτής της Ρωσίας στην Τουρκία, Βλαντίμιρ Ιβανόφσκι, ο οποίος, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Χουριέτ», απαίτησε η Αγκυρα να σεβασθεί τη Συνθήκη του Μοντρέ που διέπει τον έλεγχο των Στενών του Βοσπόρου και των Δαρδανελλίων ορίζοντας την ελεύθερη διέλευση των πλοίων σε καιρό ειρήνης.
Ο Βλαντίμιρ Ιβανόφσκι υπήρξε ιδιαίτερα αιχμηρός απέναντι στην Τουρκία, δηλώνοντας πως η Ρωσία προσπαθεί να κατανοήσει τι ακριβώς προβλέπει αυτό το σχέδιο. Υπονοώντας μυστικοπάθεια από την πλευρά της Αγκυρας αναφορικά με το μεγάλο αυτό έργο, δήλωσε πως για να υπάρξει επίσημη στάση από ρωσικής πλευράς, πρέπει πρώτα να δοθεί πληροφόρηση για το έργο, κάτι που μέχρι στιγμής δεν έχει συμβεί, καθώς, όπως αποκάλυψε, ακόμα και το τουρκικό ΥΠΕΞ δηλώνει άγνοια σχετικά με το ακριβές σχέδιο κατασκευής. Τα ερωτήματα του Ρώσου πρέσβη δεν περιορίστηκαν εκεί, καθώς σχολιάζοντας ένα σημείο από πρόσφατη προεκλογική ομιλία του Ταγίπ Ερντογάν, στην οποία υποστήριξε πως η διώρυγα θα αποδώσει οικονομικά, ο κ. Ιβανόφσκι σημείωσε πως περισσότερα πλοία σημαίνουν αυτομάτως και περισσότερα κέρδη από τα τέλη διέλευσης, γεγονός που οδήγησε τον Ρώσο διπλωμάτη να αναρωτηθεί: Από τη στιγμή που η Συνθήκη του Μοντρέ μιλά ρητά για ελεύθερη διέλευση τότε για ποιο λόγο όλοι θα χρησιμοποιούν αυτή τη διώρυγα; Ολοκληρώνοντας τη συνέντευξή του ο κ. Ιβανόφσκι με αρκετή δόση ειρωνείας τόνισε: «Οπως αντιλαμβάνεστε, αυτή τη στιγμή στη διάθεσή μας έχουμε περισσότερα ερωτήματα παρά απαντήσεις».
Ο Ρώσος πρέσβης παραδέχθηκε πως όλα βρίσκονται σε αρχικό στάδιο και η χώρα του αντιδρά στο πλαίσιο των πληροφοριών που έχουν δει το φως της δημοσιότητας. Παράλληλα δήλωσε άγνοια στο ενδεχόμενο να εμπλακούν στην κατασκευή του έργου και ρωσικές κατασκευαστικές εταιρείες.
Εύλογος εκνευρισμός
Ο εκνευρισμός της Μόσχας σχετικά με το έργο αυτό είναι εύλογος, καθώς αν η Αγκυρα προχωρήσει στην κατασκευή της διώρυγας, τότε ο γεωστρατηγικός ρόλος της Ρωσίας θα δεχθεί ένα σοβαρό πλήγμα. Σήμερα ένα μεγάλο μέρος του ρωσικού πετρελαίου και φυσικού αερίου μεταφέρεται μέσω δεξαμενόπλοιων που διέρχονται τα Στενά των Δαρδανελλίων και του Βοσπόρου. Αν λοιπόν κατασκευαστεί η εν λόγω διώρυγα, η Μόσχα φοβάται πως θα εκτιναχθούν τα τέλη διέλευσης προκειμένου να αποσβεσθούν τα έξοδα από αυτό το μεγάλο έργο. Ο δεύτερος και μεγαλύτερος φόβος του Κρεμλίνου αφορά τη μέγγενη στην οποία αναγκαστικά θα μπει ο ρωσικός στόλος που βρίσκεται στον ναύσταθμο της Σεβαστούπολης, καθώς με την κατασκευή της διώρυγας αφενός ο χρόνος αντίδρασής του και εξόδου του από τα Στενά θα μειωθεί αισθητά, ενώ αφετέρου το ΝΑΤΟ μέσω της Τουρκίας θα ελέγχει τις κινήσεις όλων των ρωσικών πολεμικών πλοίων, ακόμα και των υποβρυχίων.
Ο εκνευρισμός της Μόσχας σχετικά με το έργο αυτό είναι εύλογος, καθώς αν η Αγκυρα προχωρήσει στην κατασκευή της διώρυγας, τότε ο γεωστρατηγικός ρόλος της Ρωσίας θα δεχθεί ένα σοβαρό πλήγμα. Σήμερα ένα μεγάλο μέρος του ρωσικού πετρελαίου και φυσικού αερίου μεταφέρεται μέσω δεξαμενόπλοιων που διέρχονται τα Στενά των Δαρδανελλίων και του Βοσπόρου. Αν λοιπόν κατασκευαστεί η εν λόγω διώρυγα, η Μόσχα φοβάται πως θα εκτιναχθούν τα τέλη διέλευσης προκειμένου να αποσβεσθούν τα έξοδα από αυτό το μεγάλο έργο. Ο δεύτερος και μεγαλύτερος φόβος του Κρεμλίνου αφορά τη μέγγενη στην οποία αναγκαστικά θα μπει ο ρωσικός στόλος που βρίσκεται στον ναύσταθμο της Σεβαστούπολης, καθώς με την κατασκευή της διώρυγας αφενός ο χρόνος αντίδρασής του και εξόδου του από τα Στενά θα μειωθεί αισθητά, ενώ αφετέρου το ΝΑΤΟ μέσω της Τουρκίας θα ελέγχει τις κινήσεις όλων των ρωσικών πολεμικών πλοίων, ακόμα και των υποβρυχίων.