Το ΝΑΤΟ στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα προγραμματίζει την εγκατάσταση τεσσάρων ταγμάτων συνολικής δύναμης 4.200 ανδρών, στην Πολωνία και τις Βαλτικές χώρες. Οι ΗΠΑ είναι έτοιμες να διαθέσουν δύο τάγματα ενώ Γερμανία και Μ.Βρετανία θα συμμετάσχουν με ένα η καθεμία.
Σύμφωνα με δηλώσεις του Υφυπουργού Άμυνας των ΗΠΑ, Ρόμπερτ Ουόρκ, αυτά τα μέτρα, έρχονται "ως απάντηση στη στρατιωτική δραστηριότητα της Ρωσίας" στην περιοχή.
Αυτό αναφέρει σήμερα η The Wall Street Journal. Σύμφωνα με την εφημερίδα, η Γερμανία έχει ήδη ανακοινώσει την ετοιμότητά της να δημιουργήσει τάγμα, που θα έχει τη βάση του στη Λιθουανία. "Αυτό τον καιρό, εξετάζουμε, πως μπορούμε να ενισχύσουμε την κοινή μας δραστηριότητα στα ανατολικά της συμμαχίας", δήλωσε στις 29 Απριλίου η Άγκελα Μέρκελ. Πάντως η τελική απόφαση για τη βάση του γερμανικού τάγματος δεν έχει ακόμη ληφθεί.
Ο Υφυπουργός Άμυνας των ΗΠΑ, Ρόμπερτ Ουόρκ, επιβεβαίωσε στην εφημερίδα την αριθμητική δύναμη των τμημάτων που θα τοποθετήσει το ΝΑΤΟ στις Βαλτικές χώρες.
4.200 στρατιώτες, 250 τεθωρακισμένα (άρματα μεταφοράς προσωπικού, άρματα μάχης, αυτικινούμενο πυροβολικό τύπου Paladin), καθώς και 1750 ελαφρά θωρακισμένα οχήματα Humvee.
Σύμφωνα με τον Υφυπουργό στα σύνορα των βαλτικών χωρών «οι Ρώσοι πραγματοποιούν πολλές ξαφνικές στρατιωτικές ασκήσεις ακριβώς σε αυτά τα σύνορα. Από την άποψή μας, μπορούμε να το σχολιάσουμε αυτό ως μια εξαιρετικά προβοκατόρικη συμπεριφορά".
Έντονη η αντίδραση της Ρωσίας που κατηγορεί το ΝΑΤΟ για παραβίαση των συμφωνιών κοινής δράσης.
Ο μεγιστάνας δισεκατομμυριούχος Ντόναλντ Τραμπ παρά την ανορθόδοξη και πολλές φορές προκλητική προεκλογική του εκσρατεία, είναι από εχθές το βράδυ και defactoυποψήφιοςτων ρεπουμπλικανών για την Προεδρία των ΗΠΑ. Αυτό συνέβη, όταν μετά τη νίκη του στην Ιντιάνα ο έταιρος υποψήφιος Τεντ Κρουζ απέσυρε την υποψηφιότητά του.
Ο Τραμπ κατάφερε να ξεπεράσει την επιθετική στάση του κρουζ αλλά και ένα συσπειρωμένο κίνημα ρεπουμπλικάνων που εργάστηκαν απεγνωσμένα για να αποτρέψουν την υποψηφιότητά του, θεωρώντας ότι η προκλητική του στάση μπορεί να καταδικάσει το κόμμα στις επερχόμενες προεδρικές εκλογές. Τα χθεσινά αποτελέσματα της Ιντιάνα έφεραν τον Τραμπ να συγκεντρώνει άνετα τους 1237 εκλέκτορες που απαιτούνται ώστε να πάρει απευθείας την υποψηφιότητα χωρίς να χρειασθεί να απευθυνθεί στο συνέδριο του Ρεπουμπλικανικού κόμματος.
Στον αντίποδα, η νίκη Σάντερς στο στρατόπεδο των Δημοκρατικών δεν φαίνεται να αλλάζει τη συνολική εικόνα που δείχνει ότι η πρώην Υπουργός Εξωτερικών θα καταφέρει να πάρει το χρίσμα. Αναλυτές εκτιμούν ότι το προβάδισμα Κλίντον είναι πλέον μη αναστρέψιμο, ενώ η ίδια φαίνεται μα μετατοπίζει πλέον το βάρος της προεκλογικής της εκστρατείας απέναντι στον Τραμπ.
Η επιτυχία του Τραμπ, με τις ακραίες και προκλητικές θέσεις, έχει προκαλέσει παγκόσμιο προβληματισμό.
Σαν χθες, 03.05 του 2011, έφυγε από τη ζωή ο "καλός μας άνθρωπος", ο ηθοποιός που αγαπήθηκε απ' όλους τους Έλληνες, Θανάσης Βέγγος.
Βρήκαμε και αναδημοσιεύουμε ένα εξαιρετικό αφιέρωμα στον ηθοποιό, αγωνιστή, άνθρωπο Θανάση Βέγγο. Από το atexnos.gr
«Δουλεύω με το ένστικτο, δεν έχω ταλέντο κανένα, μόνο αυτή
τη φάτσα που, κοίταξέ την, κοίταξέ την καλά και διάβασε. Εδώ είναι
αποτυπωμένη όλη η μιζέρια, όλη η δυστυχία, όλος ο πόνος του ασήμαντου
Έλληνα».*
Γράφει ο Οικοδόμος
«Ειλικρινά δεν πιστεύω ότι έκανα πάρα πολύ σπουδαία πράγματα στην
καριέρα μου. Για ένα πράγμα, όμως, σας διαβεβαιώ: ότι στη γαλέρα της
ζωής μου τράβηξα άγριο κουπί»…
Ένα
κουπί που ο Θανάσης Βέγγος κράτησε στα χέρια του μόλις από τα άγουρα
χρόνια της παιδικής ηλικίας και πάλεψε ―ένας αληθινός μαχητής― με πολλές
φουρτουνιασμένες θάλασσες, πάντα με εντιμότητα, αξιοπρέπεια και
περηφάνια, αντικρίζοντας κατάματα την πολυκύμαντη ζωή του και τιμώντας
όσο λίγοι την τέχνη του.
Γεννήθηκε στις 29 Μάη του 1927 στο Νέο Φάληρο και ήταν το μοναχοπαίδι
μιας οικογένειας βιοπαλαιστών. Ο πατέρας του Βασίλης Βέγγος ήταν
τεχνικός στην Ηλεκτρική (εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος) στον
Πειραιά και οργανωμένος στην Αντίσταση. Συμμετείχε στη Μάχη της
Ηλεκτρικής μέσα από το τμήμα του ΕΛΑΣ που απέτρεψε την ανατίναξη του
εργοστασίου από τους Γερμανούς και η πατρίδα τον αντάμειψε απολύοντάς
τον από τη δουλειά του ως κομμουνιστή.
Οι μέρες που ακολουθούν γίνονται ακόμα πιο δύσκολες. Ο μικρός Θανάσης
ρίχνεται στη βιοπάλη για να βοηθήσει την οικογένειά του κάνοντας
διάφορες δουλειές μέχρι που κατατάσσεται στο στρατό. «Χαρακτηρισμένος»
λόγω του πατέρα του και έχοντας συμμετοχή ο ίδιος στην ΕΠΟΝ στα χρόνια
της Κατοχής, υπηρετεί τη θητεία του ως κρατούμενος στο κολαστήριο της
Μακρονήσου.
«Έφεραν τον Θανάση Βέγγο στη Μακρόνησο τον Μάρτη του
1949. Ήταν νευρικός, αεικίνητος, αγχώδης με όλα. Ήταν όμως και
καρτερικός και βοηθούσε. Το λιγότερο που φοβήθηκε ήταν η Μακρόνησος. Πιο
πολύ φοβόταν τη σκόνη, όχι τα μικρόβια. Στα μακαρόνια μέσα έκοβε ένα
κρεμμύδι κι έτρωγε ό,τι περίσσευε από την καραβάνα του άλλου χωρίς να
σιχαίνεται. Αλλά δεν μπορούσε να ανεχτεί τη σκόνη. Και την αταξία. Έτυχε
να κοιμόμαστε στο ίδιο τσαντίρι. Το καλοκαίρι έκανε αφόρητη ζέστη, οι
σκηνές πύρωναν κι έτσι ανεβάζαμε τα πλαϊνά παραπέτα να μπει λίγος αέρας.
Μαζί με τον αέρα όμως έμπαινε και σκόνη. Ο Θανάσης δεν μπορούσε να την
υποφέρει. Μόλις γλαρώναμε, πήγαινε και τα ‘κλεινε.
(…)Ο Βέγγος ήταν όπως είναι και τώρα. Μανιώδης με την καθαριότητα,
δεν είχαμε νερό να πιούμε κι αυτός κοίταζε πώς να ξεσκονίσει και να
γυρίσει τις τσέπες του ανάποδα μην έχουν μέσα χνούδι. Εννοείται τσέπες
αμεταχείριστες, παρθένες, γιατί δεν είχαμε δα να βάλουμε κάτι μέσα. Όταν
ήρθε ο Θανάσης, ο Γιάννης Γκούμας μου είπε πως είχε έρθει ένα γειτονάκι
του που είχε μεγάλη πλάκα. Πρόσθεσε ακόμα ότι ο Θανάσης ήθελε να γίνει
ηθοποιός και πως έπρεπε να του βρίσκουμε ψωμί γιατί δεν χόρταινε με
τίποτα. Κι έτσι ό,τι περίσσευε από του καθενός την κουραμάνα το δίναμε
στον Βέγγο. Ο οποίος ήταν όπως και τώρα αεικίνητος, πρωταθλητής ανώμαλου
δρόμου στη Μακρόνησο, έκανε το νησί πάνω κάτω τρέχοντας. Δεν κάπνιζε
κιόλας όπως οι περισσότεροι από μας.
[Χρήστου Σιάφκου “ΤΑΣΟΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ – ΣΚΗΝΙΚΟ ΖΩΗΣ – ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ”, εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2009. Περισσότερα εδώ: Η Μακρόνησος του Θανάση Βέγγου]
Στη Μακρόνησο ο Βέγγος γνωρίζεται με τον επίσης εξόριστο Νίκο Κούνδουρο
και μεταξύ τους αναπτύσσεται βαθιά φιλία. Εκεί, με τη συμμετοχή του
επίσης εξόριστου φίλου τους σκηνογράφου Τάσου Ζωγράφου στήνουν μικρές
θεατρικές παραστάσεις για τους συναδέλφους τους και καταστρώνουν σχέδια
για το μέλλον. Ο Κούνδουρος σχεδίαζε να γυρίσει μια ταινία για τον Άρη
Βελουχιώτη και προόριζε τον Θανάση Βέγγο για έναν ρόλο. Στη συνέχεια τα
σχέδιά του για την ταινία άλλαξαν, όχι όμως και η πίστη του στο ταλέντο
του φίλου του.
―Κυρ Αντώνη μου… Κυρ Αντώνη μου!! Κι εγώ σε νόμιζα μαύρονε και σε φυλαγόμουνα… ―Κι εσύ αριστερός;;;; ―Από τους πιο λυσσασμένους!! ―Ααααπα… λαγό που έβγαλε η μουστάκα!!…
Ο πρώτος κινηματογραφικός ρόλος του Θανάση Βέγγου θα είναι στη Μαγική
Πόλη. Θα πει ο ίδιος σε μια από τις σπάνιες συνεντεύξεις του: «Αν δεν
συναντιόμασταν στον Στρατό με τον Νίκο Κούνδουρο, δεν θα υπήρχε στο πανί
ούτε Θανάσης ούτε Βέγγος. Δούλευα σε ένα πατάρι τα δέρματα. (…) Ετσι,
όταν ήρθε να με βρει, δεν είχα καμία διάθεση πια και αρνήθηκα. Η επιμονή
του όμως ήταν τέτοια που στο τέλος με κατάφερε. Γυρίστηκε η “Μαγική
πόλη” και βρέθηκα μέσα σε έναν καινούργιο κόσμο, που ταυτόχρονα
αποτελούσε λύση στο οικονομικό μου πρόβλημα. Επαιζα τρίτους ρόλους και
δούλευα σαν φροντιστής για ένα κομμάτι ψωμί. Αυτή είναι η αρχή.
Χειρότερες μέρες δεν θυμάμαι στη ζωή μου». Στη Μαγική Πόλη ο Βέγγος
δείχνει στοιχεία από το ―ακατέργαστο ακόμα― ταλέντο του. Εκεί όμως που
θα ξεχωρίσει με την ερμηνεία του είναι στο Δράκο, την επόμενη ταινία του
Κούνδουρου.
«Τέσσερα χρόνια στο Μακρονήσι μας πλούτισαν τον νου και την ψυχή με
ανεκτίμητα δώρα. Από τα πρώτα-πρώτα δώρα ήταν εκείνη η αίσθηση της
αδικίας. Και επίσης από τα πρώτα δώρα ήταν η νοσταλγία για μια
δημοκρατία που δεν γευτήκαμε. Και αυτό ακόμη περισσότερο:τον πόθο για
μια ζωή χωρίς αστυφύλακες, χωρίς γραφεία ανακριτών, χωρίς τη βία και
χωρίς την απαξίωση ενός έθνους. Γιατί σε όλη σου τη ζωή υπερασπίστηκες
το δικαίωμά σου να είσαι άνθρωπος.
Υπερασπίστηκες στις ταινίες σου και με την παρουσία σου το δικαίωμά
σου να μιλάς, υπερασπίστηκες τη φτώχεια της μάνας σου και την απελπισία
της φαμίλιας σου. Την απελπισία ενός ολόκληρου λαού επίσης.
Υπερασπίστηκες το δικαίωμά σου για τη δημοκρατία που μας στερήσανε.
Ησουν ξεκάθαρος σαν κρύσταλλο, είπες τα σύκα σύκα και τα μήλα-μήλα.
Ησουν μια λαϊκή φωνή που γέμισε ανακούφιση και ένα είδος ευδαιμονίας που
ήταν δικό σου προνόμιο».
[Νίκος Κούνδουρος, Το Βήμα (8/5/2011)]
Ο Βέγγος δεν πήγε ποτέ σε δραματική σχολή. Όταν κάποτε χρειάστηκε να
παίξει στο θέατρο απαιτούνταν άδεια εξασκήσεως επαγγέλματος του ηθοποιού
και δεν είχε. Αναγκάστηκε να δώσει τρεις φορές εξετάσεις στην επιτροπή
εξαιρετικών ταλέντων που είχε διευθυντή τον μεγάλο ηθοποιό Θάνο
Κωτσόπουλο, για να καταφέρει τελικά ―δύσκολα― να πάρει την άδεια. Έπαιξε
και διακρίθηκε στο θέατρο, όμως στο λαό έγινε γνωστός και αγαπήθηκε
μέσα από τον κινηματογράφο.
Στα χρόνια της Χούντας ο Μίνως Βολανάκης έρχεται στην Ελλάδα και
μαθαίνει από τον Κούνδουρο για τον Βέγγο. Του προτείνει να παίξει σε μια
παράσταση του Αριστοφάνη που ετοιμάζει και ο Βέγγος αρνείται με
σεμνότητα λέγοντας «τι δουλειά έχω εγώ μ’ αυτά; Αυτά είναι για τους
ανθρώπους της κουλτούρας».
Στο κινηματογραφικό πλατό ο Βέγγος ένιωθε στο στοιχείο του. Στη μεγάλη
πάνινη οθόνη απόθεσε ένα ένα τα κομμάτια του μοναδικού ταλέντου και του
σπάνιου χαρακτήρα που συνέθεταν τον «Θανάση», τον ρόλο που τον σημάδεψε
και θα τον ακολουθούσε μέχρι το τέλος της ζωής του. Ο λαός αγάπησε τον
Θανάση βλέποντας στο πρόσωπό του τα προτερήματα και τα κουσούρια του
νεοέλληνα, τις αγωνίες και το μόχθο του, την υπομονή και την αντοχή στις
κατραπακιές της ζωής, την αντίθεση απέναντι στο άδικο και στην
εκμετάλλευση, αλλά και τα όνειρά του για «πιο γαλανό ουρανό». Θα
μπορούσε άραγε να γίνει διαφορετικά; Ο Θανάσης ήταν παιδί του λαού,
σάρκα από τη σάρκα του. Αγάπησε και αγαπήθηκε από το λαό όσο λίγοι.
Ο Θανάσης Βέγγος ήταν υπόδειγμα ευσυνείδητου και συνεπούς επαγγελματία.
Σεβόταν τους ανθρώπους του σιναφιού του και ―κυρίως αυτόν― τον θεατή.
Έμπαινε στο πετσί του ρόλου του αψηφώντας το τίμημα. Απαιτούσε πάντα όλα
να γυρίζονται φυσικά, ρεαλιστικά, και αρνιόταν να τον ντουμπλάρουν
ακόμα και όταν ένα γύρισμα εγκυμονούσε κινδύνους. Δεν ήταν λίγες οι
φορές που τραυματίστηκε (ακόμα και με κατάγματα), στη διάρκεια των
γυρισμάτων μιας ταινίας. Δε λογάριαζε έξοδα, ούτε την ταλαιπωρία και τον
πόνο (σωματικό μα και ψυχικό) μέχρι να πετύχει το επιθυμητό αποτέλεσμα.
«Λοιπόν αυτή η ταινία ήταν ο «ΗΛΙΑΣ ΤΟΥ 16ου» μ’ εμένα και το ΘΑΝΑΣΗ
ΒΕΓΓΟ. Σκηνοθέτη είχαμε τον ΑΛΕΚΟ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟ και οπερατέρ το φίλο μου
ΝΤΙΝΟ ΚΑΤΣΟΥΡΙΔΗ. Θυμάμαι σ’ αυτήν την ταινία τα βάσανα που πέρασε ο
Θανάσης Βέγγος εξαιτίας μιας σκηνής, του έργου που έπρεπε να «φάει» ένα
χαστούκι. (…) είναι προς τιμή του, και παράδειγμα για τους νεότερους
ηθοποιούς, που νομίζουν ότι η επιτυχία είναι εύκολη υπόθεση. (…) Ήταν η
σκηνή που εγώ έπαιζα ένα ψευτοαστυφύλακα και ο Βέγγος ένα φουκαριάρη
κακοποιό. Ήταν η σκηνή που έβγαλε το περισσότερο γέλιο αλλά και αυτή που
ταλαιπώρησε το μεγάλο μας ηθοποιό Θανάση Βέγγο. Όπου λες, αρπάζω απ’ το
γιακά το Βέγγο, και τον αρχίζω στα χαστούκια! (έτσι έλεγε το σενάριο).
Λοιπόν το πρόβλημα άρχισε, όταν έπεσε το πρώτο χαστούκι. Τότε ο Βέγγος
απ’ τη δύναμη, έφυγε από τη Μηχανή. Αρχίσαμε ξανά. Πάλι έφυγε απ’ τη
Μηχανή. Φαπ! Μανούλα! Κι άντε απ’ την αρχή. Φαπ! Μανούλα.
Περιμένει κάθε λίγο και λιγάκι μετά απ’ το χαστούκι, όλο το συνεργείο
και ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος της ταινίας ΑΛΕΚΟΣ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΣ, πότε
θα συνέλθει ο Θανάσης από το χαστούκι. Φαίνεται υπερβολικό, αλλά έτσι
ήταν. Με τη συναίνεση του Θανάση Βέγγου, έπρεπε τα χαστούκια να είναι
αληθινά.
Εν τω μεταξύ, η ώρα πέρναγε και η σκηνή δεν τελείωνε. Άσε που αρχίσαμε
να μακιγιάρουμε το Θανάση, γιατί το μάγουλό του είχε κατακοκκινήσει από
τα χαστούκια. Δεν θα το πιστέψετε αλλά έτσι «φάγαμε» ολόκληρη μέρα.
Επιτέλους ένα απ τα περιβόητα χαστούκια ήταν πετυχημένο. Κι έτσι ανάσανε
λυτρωτικά ο Θανάσης Βέγγος».
[Κώστας Χατζηχρήστος, στο βιβλίο του Πέτρου Γεωργιόπουλου «Ο Χατζηχρήστος τα λέει… όλα!», εκδόσεις Σμπίλιας, 1991]
Ο Βέγγος δεν έμπαινε σε σκηνοθετικά καλούπια, όχι από βεντετισμό, αλλά
επειδή δεν χωρούσε σε αυτά. Δεν ήθελε να τον εκμεταλλεύονται υπό καμία
έννοια. Προτιμούσε να εκμεταλλεύεται ο ίδιος, μόνος του, τον εαυτό του…
Έγινε σκηνοθέτης και παραγωγός των ταινιών του και αυτό του κόστισε
πολλές φορές υλικά και σε ψυχική υγεία. Όπως και στην προσωπική του ζωή
ήταν τελειομανής, έδειχνε μεγάλη σημασία στην ευταξία, προσέχοντας και
την παραμικρή λεπτομέρεια. Η ευσυνειδησία, η καλή του καρδιά, η
ευαισθησία και το φιλότιμό του, δεν τον άφησαν να «τα κονομήσει». Ο
Βέγγος είχε διαφορετική θεώρηση για την «επιτυχία» από τους
περισσότερους συναδέλφους του.
Όπως αφηγείται ο Τάσος Ζωγράφος στο βιβλίο του: «Είναι μαγική η αγάπη
του για τον άνθρωπο και η παντελής έλλειψη αίσθησής του για το χρήμα.
Έχασε πολλά εκατομμύρια στη ζωή του. Σήμερα θα έπρεπε να έχει δέκα
πολυκατοικίες. Γιατί οι ταινίες του δούλευαν καλά αλλά δεν εισέπραττε
ποτέ αφού πουλούσε συνεχώς πόντους (σ.σ. ποσοστά τοις εκατό επί των
κερδών) για να τις κάνει όπως ακριβώς ήθελε. Στο τέλος έμενε μόνο με τα
σκηνοθετικά του. Ούτε καν με την αμοιβή του ηθοποιού. Η λεπτομέρεια και
όλα τα γκαγκς κόστιζαν (…) Ή, ας πούμε, παντρευόταν ένας δεύτερος
ηλεκτρολόγος και του έκανε δυο πόντους δώρο».
«Να ξέρατε με τι ευγένεια και τακτ συμπεριφερόταν πάντα! Στη Μακρόνησο,
όταν ήταν εξόριστος, είχε συμπαρασταθεί σε πολλούς, όπως στον Κατράμπα,
έναν παραγωγό που εγώ έκανα μαζί του τη “Στέλλα”. Απ’ όσο ξέρω, έπαιξε
δωρεάν και στις ταινίες του. Μία φορά είδα τον Θανάση θυμωμένο. Οταν
γυρίζαμε μια ταινία, τη “Μυρτιά”, εμπνευσμένη από ένα τραγούδι που μας
είχε προσφέρει ο Μίκης Θεοδωράκης. Ηταν μαζί μας και η Γκέλυ
Μαυροπούλου. Κάποιος μας έφερε ζωντανά περιστέρια κι άρχισε να τα
σκοτώνει μπροστά στα μάτια μας. Πετάχτηκε ο Θανάσης, τον έπιασε από τον
γιακά και τον σήκωσε ψηλά με το ένα χέρι αυτόν τον άντρακλα! Του φώναξε
“κάθαρμα, εγώ πηγαίνω και ταΐζω τα ζωντανά κι ήρθες να τα σκοτώσεις,
εγκληματία!”.
Είδαμε και πάθαμε να τον γλιτώσουμε. Δεν μπορείτε να φανταστείτε πόσο
τρυφερός και ευαίσθητος είναι! Να φανταστείτε, μου έλεγε: “Κώστα μου,
έκανα οικονομία και δεν έμαθα το τσιγάρο για να μπορώ να αγοράζω τσιγάρα
για τον πατέρα μου, που ήταν φτωχός. Και τώρα που έπιασα λεφτά δεν ζει
για να του προσφέρω λίγο καλύτερη ζωή. Δεν του πήγαινα τόσα τσιγάρα όσα
έπρεπε”. Γι’ αυτό σας λέω, αυτός ο άνθρωπος δεν προσέφερε Τέχνη αλλά το
αντίδωρο ενός πολιτισμένου ανθρώπου και μέσα στη δουλειά του και στην
οικογένειά του. Οσο για τις αγαθοεργίες, πραγματικά, ο Βέγγος θα τις
έκανε ανωνύμως και κρυφίως. Μυστικά πάντοτε θα έκανε κάτι τέτοιο. Δεν θα
έφερνε ποτέ σε δύσκολη θέση τον ευεργετηθέντα».
[Κώστας Κακαβάς, ηθοποιός και φίλος του Θ. Βέγγου. (Εφημ. Espresso, 13/11/2009)]
Η στα όρια της εμμονής αδυναμία του με την καθαριότητα και την ευταξία
από το αντίσκηνο της Μακρονήσου τον ακολούθησε σε όλη του τη ζωή: «Δεν
είμαι σωστός καλλιτέχνης. Δεν είμαι δηλαδή επαγγελματίας ηθοποιός.
Καθαρά και ξάστερα. Είμαι ερασιτέχνης. Ενας ερασιτέχνης που είναι
παθιασμένος με τη δουλειά του. Είμαι ένας άνθρωπος που δίνεται ολόκληρος
σε αυτό που κάνει. Και πάθος για την τελειότητα. Την τελειότητα που
πολλές φορές δεν χρειάζεται… Δεν χρειάζεται να ξεσκονίζω το ντεκόρ πριν
από το γύρισμα ενός πλάνου. Εγώ το ξεσκονίζω. Κάποτε έβαλα όλο το
συνεργείο να ξεσκονίσει τις Θερμοπύλες. Ναι, μα τον Θεό. Ξεσκονίσαμε τις
Θερμοπύλες».
Ο ίδιος δεν πίστευε ότι είχε σπουδαίο ταλέντο. Υποστήριζε ότι είχε απλά
το χάρισμα να μπορεί να κάνει τους άλλους να γελούν. Με την καθοδήγηση
του Ντίνου Κατσουρίδη μπόρεσε να ξεδιπλώσει το μεγαλείο του ταλέντου του
και να αναδείξει το τραγικό μέσα από τους κωμικούς ρόλους του,
δημιουργώντας μοναδικά συναισθήματα συγκίνησης στον θεατή. Οι ταινίες
του Κατσουρίδη ήταν αυτές που «αποκάλυψαν» τον «Θανάση» που όλοι
αγαπήσαμε.
Ο Βέγγος, με την καλλιτεχνική του πορεία και τον τρόπο ζωής του που
καθόριζε μια θεώρηση «διαφορετική» και «μακρινή» για τους περισσότερους,
έχτισε το μύθο του και τον διατήρησε ατόφιο μέχρι το τέλος. Ήταν τόσο
αυθεντικός και αληθινά μεγάλος για να χωρέσει στα «ρεύματα» και τα
«είδη» της τέχνης του. Με τη διαδρομή του έμοιαζε σα να ξεπήδησε από μια
αρχαία παράσταση, να διέσχισε με το νευρικό του βηματισμό τους αιώνες
συγκεντρώνοντας όλα εκείνα τα στοιχεία του λαϊκού μας πολιτισμού και τις
μνήμες που συνθέτουν το παρόν και φωτίζουν το μέλλον μας. Αυτά τα
στοιχεία, με ευγένεια και σεμνότητα, με γλυκύτητα και τρυφερότητα, με
σεβασμό και αγάπη, έβγαλε από το δισάκι του και μάς τα πρόσφερε,
τέρποντας τις αισθήσεις και παιδεύοντας την ψυχή μας
«Ο αρχαίος Έλληνας είναι ωραίος, αθλητικός, με νου και σώμα υγιές. Ο
διαχρονικός Έλληνας είναι κι αυτός ωραίος, σαν Έλληνας, σαν τον Οδυσσέα
Ανδρούτσο, τον Αθανάσιο Διάκο, σαν τον Σίμωνα Μπολιβάρ. Ο Νεοέλληνας πώς
είναι; Σαν το Θανάση Βέγγο, σκονισμένος. Κάτι ψάχνει αυτός ο άνθρωπος,
επίμονα κάτω απ’ τη σκόνη, με την ιστορική βοή να ηχεί στα αυτιά του
εφιαλτικά…»
[Γιάννης Σολδάτος, «Ένας άνθρωπος παντός καιρού»]
Αεικίνητος μέχρι το τέλος, πάντα «στην τσίτα», όπως έλεγε,
ασυμβίβαστος εχθρός της στασιμότητας και της συνήθειας, ο Βέγγος
απεχθανόταν τα φώτα της δημοσιότητας και τις πολλές συναναστροφές.
«Είμαι δύσκολος στις σχέσεις μου. Δεν είμαι κοινωνικός τύπος. (…) δεν
μπορώ να συνεννοηθώ εύκολα με τους ανθρώπους αν δεν μου εμπνέουν
εμπιστοσύνη».
Τα
μόνα φώτα που άφηνε να τον φωτίσουν ήταν του πλατό ή της σκηνής. Δεν
έπαιξε ποτέ στο παιχνίδι της δημοσιότητας, της «σόουμπιζ», δεν έδινε
συνεντεύξεις παρά ελάχιστες φορές. Δεν ήθελε να μιλάει για τον εαυτό
του. Αυτός ο Βέγγος, ο απόμακρος και αθέατος (όταν δεν δημιουργούσε),
ήταν πάντα ο αγαπημένος Θανάσης του λαού. «Κάποιο βράδυ με πλησιάζει έξω
από το σινεμά ένας γέρος. “Καλέ μου άνθρωπε”, μου λέει, “είμαι
συνταξιούχος και βλέπω με τη γυναίκα μου τις ταινίες σου. Σ’ ευχαριστώ.
Μόλις βγαίνω από το σινεμά έχω ξαλαφρώσει για τρεις μέρες”. Αυτό το
“καλέ μου άνθρωπε” έγινε σήμα κατατεθέν του Θανάση. Ετσι, αγαπητέ,
φτιάχτηκε σιγά-σιγά ο Θανάσης.
Παρατηρώντας τους ανθρώπους μέσα στον
χώρο που κινούνται. Στις λαϊκές αγορές, στις γειτονιές, στο σινεμά
κ.α.».
Ο δικός μας Θανάσης, ο καλός μας άνθρωπος Θανάσης Βέγγος έφυγε από τη
ζωή στις 3 Μάη του 2011. Δεν έφυγε ποτέ απ’ τις καρδιές μας.
* Τα αποσπάσματα από τις συνεντεύξεις του Θ. Βέγγου δημοσιεύτηκαν στην εφημερίδα Το Βήμα (8/5/2011)
Στις 13 Μαΐου, στην Αθήνα θα ξεκινήσει η διεθνής περιοδεία SEE UKRAINE: DOCUDAYS UA ON TOUR.
Οι εκδηλώσεις του φεστιβάλ θα πραγματοποιηθούν στο χώρο τέχνης Exile Room και στη γκαλερί του BOOart Café Bar. Το έργο SEE UKRAINE: DOCUDAYS UA ON TOUR
είναι μια δράση στον τομέα της πολιτιστικής διπλωματίας, που
υλοποιείται από το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ για τα Ανθρώπινα
Δικαιώματα Docudays UA. Το πρόγραμμα του φεστιβάλ περιλαμβάνει προβολές
ντοκιμαντέρ, έκθεση φωτογραφίας, συναντήσεις με τους Ουκρανούς
κινηματογραφιστές και συζητήσεις με τους κοινωνικούς ακτιβιστές και τους
υπερασπιστές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, οι οποίοι θα βοηθήσουν να
γίνουν καλύτερα κατανοητές οι καταστάσεις που απεικονίζονται στις
ταινίες και να παρέχουν περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα γεγονότα
στη χώρα.
Στην Ελλάδα, το SEE UKRAINE: DOCUDAYS UA ON TOUR θα διαρκέσει δύο εβδομάδες. Ο συνδιοργανωτής του φεστιβάλ είναι η Κοινότητα της ουκρανικής διασποράς στην Ελλάδα και των Ελλήνων φίλοουκρανών «Ουκρανό-Ελληνική Σκέψη».
Έξι ουκρανικά ντοκιμαντέρ, κατά σειρά
δημιουργίας, καλύπτουν σχεδόν έναν αιώνα και επιτρέπουν να ειδωθεί η
χώρα από διαφορετικές πλευρές, πολιτιστικές και ιστορικές προοπτικές.
Ειδικότερα, είναι οι δύο νικητές των βραβείων των διεθνών φεστιβάλ
κινηματογράφου, που άνοιξαν το ουκρανικό ντοκιμαντέρ στον κόσμο κατά τη
διάρκεια των τελευταίων ετών. Είναι η ταινία τέχνης για τη ζωή των
βοσκών στα Ουκρανικά Καρπάθια, «Ζωντανή φωτιά» (2014) του Ostap Kostyuk και το αλμανάκ «Euromaidan. Rough cut» (2014),
το οποίο απεικονίζει τρεις μήνες της επανάστασης και ήταν η πρώτη
ταινία ως απόδειξη της έκρηξης της αφυπνισμένης αξιοπρέπειας των
Ουκρανών.
Η συλλογή των ντοκιμαντέρ μικρού μήκους είναι μια άποψη
για τη σύγχρονη Ουκρανία, όχι μόνο μέσα από τα μάτια των τοπικών
κινηματογραφιστών, αλλά και των διεθνών.
Το πρόγραμμα προβολών παρουσιάζει ένα κλασικό φιλμ, την ασπρόμαυρη βουβή ταινία «Το ενδέκατο έτος» (1928) του Dziga Vertov,
η οποία αναφέρεται στο 1920, την περίοδο της σοσιαλιστικής οικοδόμησης
στην Ουκρανική ΣΣΔ και την εκβιομηχάνιση, την περίοδο κατά την οποία η
νεότερη γενιά των καλλιτεχνών δημιουργούσαν με ενθουσιασμό τη νέα
μυθολογία και εργάζονταν για τη σοβιετική προπαγάνδα. Η προβολή της
ταινίας θα πραγματοποιηθεί με συνοδεία ζωντανής μουσικής με την
πιανίστρια Sofia Turta και το συνθέτη Anton Baibakov, ο οποίος δημιούργησε ένα πρωτότυπο soundtrack, ειδικά για την ταινία.
Κατά τη διάρκεια των προβολών, θα πραγματοποιηθούν επίσης συναντήσεις με τους σκηνοθέτες Svetlana Shymko και Ostap Kostyuk.
Επίσης, στο πλαίσιο της διοργάνωσης στην Αθήνα, θα λάβει χώρα η έκθεση φωτογραφίας του Aleksandr Glyadyelov «Βλέπεις, αδελφέ μου;»,
η οποία θα εγκαινιαστεί από το φωτογράφο. Είναι η έκθεση που μιλάει για
την επανάσταση και τον πόλεμο της Ρωσίας εναντίον της Ουκρανίας. Η
έκθεση φωτογραφίας παρουσιάστηκε στο Docudays UA στο Κίεβο, καθώς και σε
περιοχές της Ουκρανίας. Ο Aleksandr Glyadyelov χρησιμοποιεί ασπρόμαυρο
φιλμ και κλασσική κάμερα φιλμ με χειροκίνητη εστίαση. Είναι σχεδόν
αδύνατο να φωτογραφίζεις στη μέση της μάχης με τέτοιο τρόπο, για αυτό ο
φωτογράφος πρέπει να διακρίνει τι συμβαίνει στα διαστήματα ζωής ανάμεσα
στις μάχες.
Ένα σημαντικό μέρος του SEE UKRAINE: DOCUDAYS UA ON TOUR
είναι η πλατφόρμα συζήτησης. Στην Ελλάδα θα πραγματοποιηθούν δύο
συζητήσεις με τη συμμετοχή διακεκριμένων ακτιβιστών και υπερασπιστών των
ανθρωπινών δικαιωμάτων σχετικά με τα τρέχοντα γεγονότα στην Ουκρανία.
Η συζήτηση «Πού οδεύει η Ουκρανία, δύο χρόνια μετά το Euromaidan;»
επικεντρώνεται στην κατανόηση των επιτυχιών και αποτυχιών της
Ουκρανίας, οι οποίες μπορούν να παρατηρηθούν μετά από τα γεγονότα του
2014. Το Euromaidan και ο πόλεμος της Ρωσίας εναντίον της Ουκρανίας
ανάγκασαν τους Ουκρανούς να επανεξετάσουν το παρελθόν και το μέλλον τους
και να συνειδητοποιήσουν ποια χώρα θέλουν να χτίσουν, ενώ έχουν βάλει
τους Ευρωπαίους μπροστά στο δίλλημα: είτε να συνεχίσουν να συλλογίζονται
ήσυχα το πώς η πολιτική της εχθρότητας δυναμώνει στον κόσμο, ή να
υπερασπιστούν τις αξίες τους. Ποια είναι η θέση της Ουκρανίας στο
ευρωπαϊκό σχέδιο τώρα και τι συνεισφορά μπορεί να κάνει σε αυτό; Στη
συζήτηση θα συμμετάσχουν ο φιλόσοφος Volodymyr Yermolenko (Ουκρανία), η
δημοσιογράφος Tatiana Ogarkova (Ουκρανία) και ο καθηγητής γεωστρατηγικής
Νίκος Λυγερός (Ελλάδα). Θα συντονίζεται από τον Έλληνα ιστορικό Μιχάλη
Βαρλά.
Η Ρωσική προπαγάνδα, με την συμμετοχή
της "αμερόληπτης" δημοσιογραφίας έχει αλλάξει την παραδοσιακή αντίληψη
της πραγματικότητας και έχει επηρεάσει την αντίληψη του κοινού σχετικά
με την προσάρτηση της Κριμαίας και τον πόλεμο στο Donbass. Όμως αυτό το
θέμα δεν αφορά μόνο την Ουκρανία. Στην πραγματικότητα, είναι ο αγώνας
για την παγκόσμια κυριαρχία. Πώς λειτουργεί και ποια είναι η διαφορά
ανάμεσα στη σοβιετική προπαγάνδα και σε αυτό που κάνει το Κρεμλίνο τώρα;
Στη συζήτηση «Η Εξέλιξη της προπαγάνδας του Κρεμλίνου: από τον Υποκινούμενο Πόλεμο στην Ουκρανία ως την Παγκόσμια Κυριαρχία»
θα λάβουν μέρος ο συνιδρυτής της πρωτοβουλίας StopFake.org, Yevhen
Fedchenko (Ουκρανία), ο δημοσιογράφος David Patrikarakos (Ελλάδα) και η
Tatjana Gerasymova (Ουκρανία), συντονίστρια της «Ομάδας 2ας Μαΐου», η
οποία πραγματοποιεί ανεξάρτητη δημοσιογραφική έρευνα για τα γεγονότα που
συνέβησαν στις 2 Μαΐου του 2014 στην Οδησσό. Συντονιστής θα είναι η
Ελληνίδα δημοσιογράφος Ιωάννα Ηλιάδη.
Τον Ιανουάριο του 2016, το έργο SEE UKRAINE: DOCUDAYS UA ON TOUR επισκέφτηκε τη Γαλλία και μέχρι το τέλος του 2016 θα ταξιδέψει στη Γερμανία, στην Ιταλία και στην Ισπανία. «Πιστεύουμε
ότι ντοκιμαντέρ, φωτογραφία και ζωντανή επικοινωνία είναι ο καλύτερος
τρόπος για τους ξένους θεατές να εμβαθύνουν γρήγορα και αποτελεσματικά
στην κοινωνικο-πολιτισμική και πολιτική πραγματικότητα της χώρας μας,
για να φέρουμε την αλήθεια για τη ρωσική επιθετικότητα και να δείξουμε
ότι η Ουκρανία είναι μια Ευρωπαϊκή χώρα ελευθερίας, θετικών αλλαγών και
ταλαντούχων ανθρώπων, οι οποίοι τώρα υπερασπίζονται με θάρρος και
αυταπάρνηση τις υψηλότερες ευρωπαϊκές αξίες», λέει η Alla Tyutyunnik, διευθύντρια του έργου SEE UKRAINE: DOCUDAYS UA ON TOUR.
Το SEE UKRAINE: DOCUDAYS UA ON TOUR πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Ιδρύματος ανοικτής κοινωνίας και του Διεθνούς Ταμείου «Renaissance».
Το Docudays UA είναι το
μόνο διεθνές φεστιβάλ ντοκιμαντέρ για τα ανθρώπινα δικαιώματα στην
Ουκρανία. Πραγματοποιείται κάθε χρόνο, την τελευταία εβδομάδα του
Μαρτίου στο Κίεβο. Στη συνέχεια, το Docudays UA παρουσιάζει τις
καλύτερες ταινίες στις επαρχίες της Ουκρανίας, κατά τη διάρκεια της
περιοδείας του Φεστιβάλ. Οι προβολές συνεχίζονται από τον Οκτώβριο έως
το Δεκέμβριο (συμπεριλαμβανομένου). Το Φεστιβάλ είναι μη πολιτικού και
μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα.
Ο Βασιλιάς της Ισπανίας υπογράφει το Διάταγμα προκήρυξης εκλογών.
Όλοι το περίμεναν, αλλά τώρα είναι επίσημο. Στις 09:37 σήμερα το πρωό ο Βασιλιάς της Ισπανίας Φίλιππος VI υπόγραψε το διάταγμα που καλέι σε νέες εκλογές στις 26 Ιουνίου.
Η κίνηση αυτή, ήρθε ως αποτέλεσμα των τεράμηνων άκαρπων διαπραγματέυσεων μεταξύ των κομμάτων για σχηματισμό κυβέρνησης μετά τις εκλογές της 20ης Δεκεμβρίου.
Είναι η πρώτη φορά στην ιστορία της δημοκρατικής Ισπανίας, που απαιτείται επανάληψη των εκλογών.
Η προεκλογική περίοδος θα ξεκινήσει στις 10 Ιουνίου. Oι μέχρι στιγμής δημοσκοπήσεις δείχνουν μοιρασμένη και κατακερματισμένη την κοινή γνώμη και αναμένεται επανάληψη του πολιτικού σεναρίου του Δεκεμβρίου. Αναζήτηση δηλαδή συνεργασιών για το σχηματισμό κυβέρνησης.
Μουσική ακούστηκε σήμερα στην Κόκκινη Πλατεία. Στο Ιστορικό Μουσείο δόθηκε ένα μοναδικό κονσέρτο ελλήνων βιολιστών στα πλαίσια του Πασχαλινού Φεστιβάλ, που αποτελεί ένα από τα κύρια γεγονότα του αφιερωματικού έτους της Ελλάδας στη Ρωσία. Οι Έλληνες μουσικοί θα δώσουν μια σειρά παραστάσεων και κονσέρτων στη ρωσική πρωτεύοουσα μέχρι και της 7 Μαίου.
"Για μας αυτό το Πάσχα είναι μοναδικό, γιατί μας δόθηκε η ευκαιρία να γνωριστούμε με πολλούς και ενδιαφέροντες ανθρώπους και να δείξουμε την τέχνη μας σε ένα από τα πιο απαιτητικά κοινά του κόσμου", - δήλωσε ο εκ των οργανωτών του φεστιβάλ Βίκτορ Βασιλειάδης. "Αν συνεισφέραμε και εμείς στο να χαμογελούν οι άνθρωποι, αυτές τις Πασχαλινές ημέρες, τότε είμαστε ιδιαίτερα ευτυχισμένοι", συμπλήρωσε.
Ο Βίκτορ Βασιλειάδης ζει και εργάζεται στη Θεσσαλλονίκη. Είναι πρώην σολίστας της Φιλαρμονικής της Μόσχας. Στη Θεσσαλονίκη, έχει δημιουργήσει το μουσικό σύνολο AMADEUS.
Για άλλη μια φορά Βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (AKP)
και του Λαϊκού Δημοκρατικού Κόμματος (HDP) ήρθαν στα χέρια κατά τη διάρκεια συνεδρίασης της επιτροπής συνταγματικής αναθεώρησης. Η ένταση προκλήθηκε για άλλη μια φορά κατά τη διάρκεια συζήτησης άρθρου που θα διευκολύνει ουσιαστικά την άρση της βουλευτικής ασυλίας των κούρδων βουλευτών του HDP.
Η ένταση προκλήθηκε όταν ο Υπουργός Δικαιοσύνης Μπεκίρ Μποζντάγκ σχολιάζοντας αντίστοιχα γεγονότα μίλησε για πρόκληση προς τους βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος. Αμέσως απάντησε ο Κούρδος Βουλευτής Κωνσταντινούπολης Γκάρο Παϋλάν που τον κατηγόρησε ως προβοκάτορα και συκοφάντη.
Κάποιοι βουλευτές πέταξαν μπουκάλια ενώ ακολούθησαν μπουνιές και κλωτσιές.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Μουσταφά Σεντόπ διάκοψε τη συνεδρίαση μέχρι τις 18:30 για να ηρεμίσουν τα πνεύματα.
Παρά το παιχνίδι της Πέμπτης με τη Σεβίλλη για το Europa League, η ομάδα του Ντονιέτσκ μετέτρεψε το ντέρμπι του Ουκρανικού πρωταθλήματος σε υγιεινό περίπατο κερδίζοντας τη Διναμό Κιέβου με 3-0. Τα γκόλ στο 33΄ Εντουάρντο, στο 73΄ Νέμ και στο 78΄ και πάλι ο Εντουάρντο.
Το ματς θα μείνει αξέχαστο για τα εκτεταμένα επεισόδια μεταξύ των ποδοσφαιριστών των δύο ομάδων. Στο 78΄ ο Εντουάρντο αφού πέτυχε το τρίτο γκολ της ομάδας του θεώρησε καλό να το πανηγυρίσει μπροστά από την κερκίδα των φανατικών φίλων της Διναμό...
Το bsgreeks.blogspot.com κάλυψε από τις 9 το πρωί τη μεγάλη αντιφασιστική συγκέντρωση της Οδησσού στη μνήμη των θυμάτων της 2ας Μαίου 2014, μεταφέροντας τις τελευταίες ειδήσεις και πληροφορίες κάθε ώρα.
Η συγκέντρωση είχε προγραμματισθεί να αρχίσει στις 14:00 ώρα Ελλάδος.
09:00 Ανώνυμο τηλεφώνημα στις 08:37 στην Γενική Αστυνομική Διέυθυνση Οδησσού για τοποθέτηση βόμβας στο χώρο της συγκέντρωσης
09:30 Ομάδα πυροτεχνουργών και επιχειρησιακή ομάδα ελέγχουν τον χώρο. Απαγορεύεται η είσοδος σε κόσμο, ενώ έχει σταματήσει και η κυκλοφορία στους γύρω δρόμους.
Ολόκληρο το "Πεδίο του Κούλικοφ" (το πάρκο στο Μέγαρο των Συνδικάτων) έχει αποκλειστεί από δυνάμεις της αστυνομίας, της εθνοφρουράς και του στρατού. Η είσοδος στο χώρο θα γίνεται μόνο από δύο σημεία, όπου έχουν τοποθετηθεί ανιχνευτές μετάλλου. [http://timer-odessa.net]
10:10 Αρχίζουν να φτάνουν οι πρώτοι που θα συμμετέχουν στη συγκέντρωση με λουλούδια στη μνήμη των θυμάτων.
10:40 Μεταξύ των πρώτων συγκεντρωθέντων και των αστυνομικών δημιουργούνται μικροεντάσεις. Άνθρωποι με λουλούδια προσπαθούν να περάσουν στο χώρο αλλά τους λένε ότι ο χώρος είναι ναρκοθετημένος. Κάποιοι αφήνουν τα λουλούδια στα πόδια των αστυνομικών.[http://dumskaya.net]
11:25 Απαγορευμένη από την αστυνομία παραμένει η πρόσβαση στο χώρο της συγκέντρωσης, ενώ ο αριθμός των συγκεντρωμένων διαρκώς μεγαλώνει. Αυτή την ώρα περίπου 300 άτομα είναι συγκεντρωμένα μπροστά από την κεντρική είσοδο. Σύμφωνα με την επίσημη εκδοχή ο χώρος ερευνάται για βόμβα, μετά από ανώνυμο τηλεφώνημα. Κόσμος συνεχίζει να αφήνει λουλούδια στα πόδια των αστυνομικών.
11:30 Ο χώρος παραμένει κλειστός ενώ υπάρχει ένταση μεταξύ των συγκεντρωμένων και της αστυνομίας. Συνελλήφθη άτομο που προσπάθησε να σπάσει τον αστυνομικό κλοιό.
11:46 Η αστυνομία μετά από ανώνυμο τηλεφώνημα βρήκε τρεις χειροβομβίδες σε υπόγεια διάβαση στο σιδηροδρομικό σταθμό της Οδησσού κοντά στο χώρο της συγκέντρωσης. !!!
12:30 Ο χώρος παραμένει κλειστός ... ενώ ο εκτελών χρέη Αστυνομικού Διευθυντή Οδησσού Λορτκιπανίτζε ζητά την κατανόηση των κατοίκων της Οδησσού.
14:00 Ο χώρος της συγκέντρωσης παραμένει αποκλεισμένος από την αστυνομία ακόμη !!!
14:15 Στο αεροδρόμιο της Οδησσού, παραμένει αποκλεισμένος από εθνικιστές ο ηγέτης του μπλοκ της αντιπολίτευσης Μπόυκο που δεν του επιτρέπουν την είσοδο στην πόλη.
15:15 Μετά από απόπειρα ξυλοδαρμού από εθνικιστές, των βουλευτών ηγετών της αντοπολίτευσης στο αεροδρόμιο της Οδησσού η αστυνομία τους απομόνωσε στην αίθουσα VIP. Οι ηγέτες του "Μπλόκ της Αντιπολίτευσης" δήλωσαν ότι θα προσευχηθούν για τα θύματα της 2ας Μαίου στο τέρμιναλ του αεροδρομίου.
15:45 Κλειστός από την αστυνομία παραμένει ο χώρος της συγκέντρωσης που είχε προγραμματισθεί να αρχίσει στις 14:00.
16:15 Σύμφωνα με πληροφορίες από το αεροδρόμιο της Οδησσού οι ηγέτες της αντιπολίτευσης Μπόυκο και Νοβίνσκι που παρεμεναν αποκλεισμένοι στο αεροδρόμιο από εθνικιστές εγκατέλειψαν την Οδησσό με πτήση τσάρτερ για Κίεβο.
16:20 Ο χώρος της συγκέντρωσης στο "Πεδίο του Κουλικόφ" παραμένει αποκλεισμένος ... Περίπου 1500 άτομα παραμένουν περιμένοντας, ενώ πολλοί Οδεσσίτες έχουν ήδη αποχωρήσει.
Παρακολουθείστε το Βίντεο μέχρι της 16:30 που διακόπηκε η απευθείας μετάδοση:
Η εβδομάδα που πέρασε ήταν ιδιαίτερα δύσκολη για την Οδησσό. Διαδηλώσεις υποστηρικτών του Περιφερειάρχη Σαακασβίλι εναντίον του Δημάρχου Τρουχάνοφ που κατηγορήθηκε ότι έχει offshore εταιρεία αλλά και ρωσικό διαβατήριο!!! από τη μιά, αλλά και η συγκέντρωση μνήμης για τα θύματα της 2ας Μαίου του 2014 που προγραμματίζεται για αύριο.
Σύμφωνα με πληροφορίες που διοχετεύονται από τον Περιφερειάρχη Μιχαήλ Σαακασβίλι έντονος είναι ο φόβος για "προβοκατόρικες" ενέργειες, λόγος που τον ανάγκασε, στις αρχές της βδομάδας, να απευθυνθεί στον Πρόεδρο της Ουκρανίας Πέτρο Παρασένκο και να ζητήσει τη συνδρομή στρατιωτικών μονάδων και μονάδων της εθνοφρουράς.
Η ουκρανική ιστοσελίδα segodnya.ua, αναφέρει ότι η κρατική ασφάλεια (СБУ), ανακάλυψε σήμερα το πρωί σε προάστιο της πόλης αποθήκη με παράνομο οπλισμό και πυρομαχικά μεταξύ των όπλων τρία βομβιδοβόλα και 50 χειροβομβίδες.
Συγγενείς θυμάτων σε κάποια από τις συγκεντρώσεις στο Μέγαρο των Συνδικάτων
Τα δικαστήρια της Οδησσού, έχουν επιτρέψει για αύριο 2 Μαίου, τη συγκέντρωση στη μνήμη των θυμάτων στο πεδίο του Κούλικοφ, μπροστά στο Μέγαρο των Συνδικάτων, ενώ έχει απαγορεύσει τις διαδηλώσεις στην πλατεία της Ντούμας μπροστά από το Δημαρχιακό μέγαρο.
Από την πλευρά τους οι διοργανωτές της συγκέντρωσης μνήμης, καταγγέλουν την προκλητική συμπεριφορά των αρχών, τη συγκέντρωση ακροδεξιών ομάδων στην πόλη αλλά και τη χρήση στρατιωτικών τμημάτων. Καλούν αυτούς που θα συμμετάσχουν στη συγκέντρωση να μην απαντούν στις προκλήσεις και να κατευθυνθούν προς τον τόπο συγκέντρωσης σε ομάδες και όχι μόνοι τους. Καλούν τους κατοίκους της Οδησσού να αγνοήσουν το φόβο και την τρομοκρατία.
Όσον αφορά την αυριανή δύσκολη ημέρα, ο εκτελών χρέη Αστυνομικού Διευθυντή Οδησσού Γκιόργκι Λοτρκιπανίτζε δήλωσε ότι συμπεριλαμβανομένης και της εθνοφρουράς, 3000 άνδρες θα τηρήσουν την τάξη. Οι 1500 από αυτούς στο Πεδίο του Κουλικόφ, όπου από το πρωί θα τοποθετηθούν και ανιχνευτές μετάλλου που θα ελέγχουν τους εισερχόμενους στο χώρο της συγκέντρωσης.
Εικόνα από την στρατοκρατούμενη σήμερα Οδησσό
Στην πόλη βρίσκονται από προχθές 300 άνδρες του ακροδεξιού τάγματος "ΑΖΟΒ" που σήμερα αποτελεί νόμιμη μονάδα του Υπουργείου Εσωτερικών της Ουκρανίας!!!. Η ΑΖΟΒ έκανε ήδη αισθητή την παρουσία της στην Οδησσό από προχθές όπου στο χωριό Λιμάνσκοε κατεδάφισε άγαλμα του Λένιν με αποτέλεσμα να προκαλέσει την αντίδραση των κατοίκων που ήρθαν στα χέρια με τους ενόπλους, ενώ χθες πραγματοποίησε επίδειξη δύναμης με την παράταξη ανδρών και οχημάτων μπροστά στο Μέγαρο των Συνδικάτων.
Το bsgreeks.blogspot.com , αύριο 2 Μαίου, θα παρακολουθεί τις εξελίξεις και θα ενημερώνει συνεχώς για τα γεγονότα.
Ο Περιφερειάρχης Οδησσού Μιχαήλ Σαακασβίλι ανακοίνωσε ότι στην Οδησσό αφίχθηκαν 300 μαχητές της "ΑΖΟΒ" για την προστασία της δημόσιας τάξης από πιθανές προβοκάτσιες την 2α Μαίου.
Σύμφωνα με ρωσικά ΜΜΕ, είναι σαφής η προσπάθεια αποσταθεροίησης της κατάστασης από ομάδες της άκρας δεξιάς ενόψει τον εορτών του Μαίου τόσο στην Οδησσό, όσο και στο Χάρκοβο και στο Κίεβο όπου οι ακροδεξιοί αναμένεται να διαλύσουν τις συγκεντρώσεις των βετεράνων για την ημέρα της νίκης 9η Μαίου.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της εκπροσώπου του Ρωσικού Υπουργείου Εξωτερικών, Μαρίας Ζαχάροβα, στην Οδησσό η ένταση αυξάνεται επικύνδυνα, ενώ έχουν ενεργοποιηθεί τα τάγματα "ΑΪΝΤΑΡ", "ΑΖΟΒ" και ο Δεξιός Τομέας.
Υπενθυμίζουμε, ότι Δικαστήριο της Οδησσού, επέτρεψε για αύριο διαδήλωση στη μνήμη των θυμάτων της 2ας Μαίου 2014.
Το ακροδεξιό τάγμα "ΑΖΟΒ" που σήμερα αποτελεί πλέον μονάδα του Υπουργείου Εσωτερικών της Ουκρανίας, πραγματοποίησε χθες επίδειξη δύναμης, μπροστά στο Μέγαρο των Συνδικάτων όπου στις 2 Μάϊου του 2014, 48 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους.
Μέχρι σήμερα, οι υπεύθυνοι του εγκλήματος δεν έχουν πληρώσει. Η πολιτισμένη Ευρώπη και οι ΗΠΑ συνεχίζουν να επιμένουν να αγνοούν και να στηρίζουν την κυβέρνηση του Κιέβου.
Δείτε το ΒΙΝΤΕΟ με την "ΑΖΟΒ" μπροστά στο κτίριο των συνδικάτων:
Αγαπητοί αδελφοί και αδελφές! Με όλη μου την καρδιά σας εύχομαι για την Ιερή Ανάσταση του Χριστού.
Το Πάσχα - είναι εορτή, η οποία στη διάρκεια πολλών αιώνων μας χαρίζει το φως, την ελπίδα και την πίστη στο Θεό. Ειδικότερα χρειαζόμαστε αυτά τα φωτεινά συναισθήματα σήμερα, που ο κόσμος γίνεται όλο και πιό επιθετικός.
Αν ο καθένας από μας, καθαρίσει την ψυχή του από την αμαρτία, το θυμό, το μίσος και τη γεμίσει με χαρά και ευλογία, τότε ο κόσμος θα γίνει καλύτερος. Αφήστε σήμερα όλη την κοσμική ματαιδοξία, περιβάλλετε τον εαυτό σας με συγγενείς και φίλους, δοξάστε τον Χριστό, που υπέφερε για τη μέλλουσα ζωή.
Να είστε υγειείς και ευτυχισμένοι, να ζήτε με τον Θεό στην ψυχή και την καρδιά!
Ειλικρινά δικός σας
Ιβάν Σαββίδης
Дорогие братья и сестры! От всего сердца поздравляю вас со Светлым Христовым Воскресеньем!
Пасха - это праздник, который в течение многих веков дарит нам свет, добро, надежду и веру в Бога. Особенно мы нуждаемся в этих светлых чувствах сейчас, когда мир становится все более агрессивным.
Если каждый из нас очистит свою душу от греха, гнева, ненависти, и наполнит ее радостью и благоговением, то мир станет лучше. Отпустите сегодня всю мирскую суету, окружите себя родными и близкими, восславьте Христа, который принял мучения ради будущей жизни.
Будьте здоровы и счастливы, живите с Богом в душе и сердце!